Franšízové podnikání: zájem o ně roste, kde ale vzít koncepty?
Jeden má nápad a druhý prostředky – tak by se dala popsat podstata franšízového podnikání. Asi nejznámější franšízou na našem území je McDonald´s. Nejedná se o nic neobvyklého – v současné době se odhaduje asi na 250 franšízových konceptů na území České republiky. A zájem o toto podnikání i nadále roste. Jedním z důvodů je to, že díky franšíze mají podnikatelé lepší šanci obstát v tvrdém konkurenčním boji na trhu.
Kde najít svého partnera?
Jestliže se podnikatel rozhodne pro to, že chce s některou jinou společností fungovat na principu franšízového podnikání, nemusí mít vyhráno. V současné době je dostupných velké množství konceptů, stačí si vybrat. Na našem území existují některé společnosti (například AVEX systems), jejichž cílem je spojit oba dva zájemce o franšízové podnikání. V jejich kompetence je nabídka různých zahraničních společností. Takže splnit si svůj sen o podnikání nemusí být nic těžkého.
Setkat se musí také požadavky
Kromě toho, že si potenciální franšízant (osoba, která si vybírá podnikatelský koncept, nemá vlastní podnikatelský nápad) vybírá franšízora (osobu, která má zavedené podnikání i podnikatelský koncept), je toho ve hře mnohem víc. Takový franšízor totiž může mít na franšízanta spousty požadavků – vždyť se přece jedná o jeho značku, která může být poskytnutým know-how poškozena. A tak kromě toho, že si franšízant vybírá franšízora to platí samozřejmě i naopak. Ne vždy jsou podmínky pro franšízanta výhodné. Na to je třeba dát si pozor.
Franšízant nebuduje vlastní značku
Franšízové podnikání je ideální pro ty, kteří netouží propagovat vlastní značku. Franšízant se musí držet přesně zavedeného konceptu franšízora. A to může být značně omezující. Proč do takové spolupráce tedy jde? Franšízor mu totiž poskytuje lepší vstup na konkurenční trh. Podílí se na projektu finančně a poskytuje své know-how. Obvykle se jedná o již zavedenou společnost, jejíž značka je lidem dobře známá. A to samozřejmě také pomáhá.