Možnosti financování franchisingu
Financováním, respektive možnostmi financování franchisingu se zabývá Česká asociace franchisingu. Této problematice financování se věnuje již mnoho let a velké úsilí a iniciativu vyvinula zejména směrem k jednotlivým finančním institucím, příslušným státním orgánům a dalším nositelům financování. Oslovovala je s jasným návrhem spolupráce při řešení tohoto velmi zásadního problému.
Formy financování
Pokud právě pátráte po zdrojích, pro financování franchisingu jsou použitelné všechny následující finanční zdroje, jestliže tedy nemáte své vlastní:
- bankovní úvěr
- půjčka z privátních zdrojů
- státní programy podpory určené pro malé a střední podnikatele
- finanční nebo strategický partner
- financování formou leasingu
- factoring – smluvně sjednaný průběžný odkup krátkodobých pohledávek
- forfaiting – je odkup středně a dlouhodobých pohledávek forfaitingovou organizací
- dodavatelský úvěry
- strukturální fondy Evropské unie
- Venture Capital – financování soukromých růstových podniků formou navýšení jejich základního jmění
Business plán
Budete potřebovat business plán. Poskytovatel finančních zdrojů většinou vyžaduje zejména komplexní, realistický, precizní a velmi kvalitně zpracovaný Business plán, který musí obsahovatminimálně:
- vaši vizi pro konkrétní podnikatelský záměr
- velmi dobrou formulaci cílů a záměrů vaší společnosti
- vypracovanou a popsanou strategii pro dosažení stanovených cílů
- rozvojový plán, detailní projektové očekávání, plánování podniku na nejméně 3 až 5 let
- výnosy, struktura nákladů, výsledek hospodaření, cash-flow
- vypracované analýzy tržního prostředí a vaší konkurence
- zpracované marketingové trendy v dané oblasti vašeho podnikání
- simulování případných rizik
- organizační schéma, transparentní popis rozhodovacích procesů
- popis právních a majetkových struktur dané společnosti
- potřebné materiály podle požadavků finanční instituce
- SWOT analýza
,,SWOT analýza je univerzální analytická technika zaměřená na zhodnocení vnitřních a vnějších faktorů ovlivňujících úspěšnost organizace nebo nějakého konkrétního záměru (například nového produktu či služby). Nejčastěji je SWOT analýza používána jako situační analýza v rámci strategického řízení.“
- Strengths – silné stránky
- Weaknesses – slabé stránky
- Opportunities – příležitosti
- Threats – hrozby
Hlavním úkolem a snahou České asociace franchisinguje ukazovat cestu potenciálním franchisantům, kde mohou hledat ještě další zdroje pro financování svého franchisingového podnikání a na pomoci jim k rozvoji franchisingu v České republice.Česká asociace franchisingu má ve svém dalším plánu činnosti vytvořený velký prostor pro spolupráci se všemi současnými subjekty i v dalším období. Tyto subjekty přispívají k řešení veškeré problematiky financování franchisingu.
Jmenovitě se jedná o:
- Ministerstvo průmyslu a obchodu
- Agentura Ministerstva průmyslu a obchodu
- Českomoravská a záruční rozvojová banka